Mechatronic

Voor een garage die gespecialiseerd is in een versnellingsbak met een DSG Mechatronic is Garage Haarman een aanrader. Dit is namelijk een versnellingsbak waar een dubbele koppeling in verwerkt is. Het is een speciale soort techniek, waar weinig andere autogarages ervaring mee hebben. Daarin onderscheidt Garage Haarman zich dus van de andere garages. DSG is een afkorting voor Direct Shift Gearbox. Het staat voor de elektrische sturing die het tot stand brengt zonder dat er een koppelingspedaal nodig is. Er komt dus een speciale soort techniek bij kijken, waar extra kennis van vereist is. Nu is het een specialisme van Garage Haarman. De medewerkers hebben zich verdiept in de 7-traps versnellingsbakken van de DSG Mechatronic. Het ontwerp komt van Borg Warner en is verder ontwikkeld onder de licentie van de Volkswagen Group. Ook voor veel autorijders is dit nog een onbekend fenomeen. We zijn onze standaard versnellingsbak gewend, waarbij maar een koppeling verwerkt is. Bij het schakelen bent u dus bezig met het selecteren van een versnelling. Een versnellingsbak met een DSG Mechatronic beschikt dus over twee koppelingen, waarbij tijdens het rijden steeds afgewisseld wordt van de ene naar de andere koppeling. Hoewel het een speciale techniek vraagt, rijdt het toch veel soepeler. Niet zo vreemd dus dat steeds meer auto’s beschikken over deze dubbele versnellingsbak.

De werking van Mechatronic

Ook als rijder merkt u dus de voordelige werking van de DSG Mechatronic. U hoeft minder hard te werken in de auto. Het schakelen gaat makkelijker doordat hier geen krachtonderbreking aan te pas komt. Bij een normale versnellingsbak wisselt u namelijk van versnelling, maar bij deze DSG Mechatronic wisselt u van koppeling. Het wisselen verloopt veel soepeler, omdat een koppeling al wordt ingelegd terwijl de andere nog draaiende. Het ontkoppelen van de koppeling en het koppelen van de andere koppeling, verloopt sneller dan het wisselen van versnelling. Vandaar dat de DSG Mechatronic veel sneller gaat. Een ander voordeel wat dit met zich meebrengt is dat het minder brandstof verbruikt. Doordat een auto met een normale versnellingsbak veel harder moet werken, vraagt dit ook meer brandstof van de wagen. Het schakelen met een DSG Mechatronic gaat zo makkelijk, dat het brandstofverbruik geringer is bij het gebruik van de versnelling. Het is een handeling die regelmatig gedaan wordt. Als dit dus sneller en zuiniger gaat, dan voelt u dat gelukkig ook in uw portemonnee wat betreft de brandstofkosten. Het kiezen voor een versnellingsbak met een dubbele koppeling brengt dus veel voordelen met zich mee.

Een ervaren garage

Het bezit van een DSG Mechatronic is wellicht heel vooruitstrevend en duurzaam. Op deze manier rijdt u op een prettigere manier, waarbij het schakelen minder tijd in beslag neemt dan met een reguliere auto. Helaas wilt het weleens voorkomen dat ook een nieuw product als deze problemen ondervindt. Zo kan er bijvoorbeeld een storing plaatsvinden met de DSG Mechatronic. U wilt het liefst dat dit zo snel mogelijk verholpen kan worden, alleen kan het een zoektocht zijn naar iemand die ervaren en bekend is met deze nieuwe versnellingsbak. Garage Haarman kan zo’n storing zo snel mogelijk repareren. In het ergste geval is deze toch aan vervanging toe, maar ook hiervoor bent u bij Garage Haarman goed. Zij kunnen indien nodig aan een nieuwe DSG Mechatronic komen en deze weer in uw auto installeren. Daarnaast kunnen zij ook zorgen voor de nodige software en het programmeren van de DSG versnellingsbak. Dit scheelt u ook weer wachttijd bij de garage. Door hun ervaring en korte lijnen met het aanschaffen van de nieuwe onderdelen, is uw DSG snel weer vervangen of gerepareerd.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn